HEEFT HET NUDGE?

Nudging is een beïnvloedingsaspect die vandaag de dag veel ingezet wordt. Maar wat is nou eigenlijk een nudge? En wat is het nut ervan? Dat zijn wij vandaag te weten gekomen. In samenwerking met de Gemeente Rotterdam zijn wij op zoek gegaan naar bepaalde nudges in de stad.  

 

Met het team gingen wij op zoek. Al gauw kwamen wij erachter dat nudging overal in de stad plaatsvindt. Aan ons dus de taak om deze nudges vast te leggen om straks te tonen aan de gemeente Rotterdam. Al snel kwamen wij erachter wat een nudge is. Een nudge is namelijk:’’Een duwtje geven in de goede richting door het gewenste gedrag aantrekken te maken, zonder mensen daarbij in hun vrijheden te beperken.’’ Met deze info kwamen we achter nog meer nudges. Zelfs stoplichten bevatten een vorm van nudging.  

 

Na het verzamelen van alle nudges kregen wij uitleg en was er ruimte om bepaalde vragen erover te stellen. Een leerzame dag waarbij niet alles is wat het lijkt. Voor Hun PR een ervaring rijker en een illusie armer. Kijk dus goed om je heen en vindt zelf een nudge! Deel deze met ons via de social kanalen #heefthetnudge?.  


DE REIS NAAR: LONDEN

Wat spannend! Wij mogen voor onze minor een aantal dagen kennis maken met de communicatiewereld in Londen. Dit natuurlijk ingezoomd op het onderdeel storytelling. Tijdens onze trip zullen wij een aantal bedrijven bezoeken om te horen hoe ze in Engeland aan de slag gaan met dit cruciale aspect op gebied van communicatie. 

 

Onze reis begon op een vroege maandag morgen. Jammer genoeg moesten we één van onze strijders achter laten die zwaar gewond was geraakt tijdens onze laatste slag. Maar dit mocht de pret niet drukken. Enthousiast dat we waren stapten we in het vliegtuig om naar Londen te gaan. Eenmaal aangekomen stapten we op de trein om uiteindelijk bij de wel bekende metro’s van Engeland te komen. De metro’s in Rotterdam zijn er niets bij. Na een aantal haltes kwamen we aan bij het station waar wij eruit moesten. Om vervolgens een stukje te wandelen door de prachtige straten van Kings Cross.  

 

Aangekomen bij onze verblijfplaats kon de reis naar storytelling echt beginnen. Of toch niet? Hoe konden we deze reis beter beginnen dan met de ‘’Jack The Ripper Tour’’. Wat een leuke ervaring was dit. Meegenomen door de straten van Engeland door een gids die genoot van zijn werk. Een verhaal vertellen dat kon hij wel. Dit was natuurlijk een hele goede manier van storytelling maar niet de gene waar wij naar opzoek waren.  

 

De volgende dag ging onze zoektocht naar storytelling verder. Door de goede connecties van strijder Guylaine mochten wij langs het PR bureau genaamd ‘’Story PR’’. Dit bureau is gespecialiseerd in het verzinnen van campagnes op het gebied van Food & Drink. Door met dit PR bureau in gesprek te gaan en te luisteren naar de manier waarop zij storytelling inzetten was een unieke ervaring voor ons. Deze reis kon al niet meer stuk. ’s Avonds stond er een totaal andere afspraak gepland. Deze afspraak was met de Nederlandse Daan Louter die onder meer gewerkt had voor de beroemde krant ‘’The Guardian’’. Deze afspraak gaf ons weer een andere blik op het aspect storytelling. Daarnaast kregen we een spoedcursus website bouwen waar wij als bureau iets minder enthousiast over waren.  

 

De volgende dag werden wij uitgenodigd bij het hoofdkantoor van Etsy. Een organisatie die een wereldwijd platform heeft opgezet voor unieke en creatieve producten.  Bij deze organisatie kregen wij de ruimte om ons creatieve brein te laten werken. Wij mochten namelijk een concept verzinnen in samenwerking met een ander bureau op locatie. Na een voortreffelijke lunch mochten we het bedachte concept presenteren. Met de feedback in onze zak keerden we terug naar onze verblijfplaats. Onze reis zat er bijna op.  

 

Als afsluiter van de leerzame tijd mochten wij aanschuiven in een van de restaurants van de beroemde Jamie Oliver. De maaltijd was heerlijk en het gezelschap ontzettend gezellig. Toch komt er aan elke reis een einde. Zo ook aan deze. De volgende dag pakten wij onze spullen om vervolgens terug te keren naar ons eigen land, met onze eigen cultuur, maar met veel meer kennis over storytelling en hoe de bedrijven hier in Londen dit toepassen. Kortom een geweldige ervaring! We zijn klaar om de strijd weer aan te gaan!


DE STRIJDERS: INTRODUCTIE GUYLAINE

Hoi! Ik ben Guylaine, een 23-jarige communicatiestudent die al aardig wat jaartjes de wereld van communicatie met veel plezier aan het ontdekken is. Daarnaast ben ik een van de strijders van Hun PR.

 

Mijn ontdekkingsreis begon in 2011 tijdens mijn eerste opleiding International Communication & Media en zette ik voort bij m’n huidige opleiding Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam. Gedurende deze jaren kwam ik erachter dat ik het PR vak ontzettend leuk vind en heb ik al wat ervaring als PR consultant opgedaan bij een Rotterdams PR bureau. Hier heb ik aan mooie projecten meegewerkt met betrekking tot social media management, influencer-marketing en content-marketing.

 

Tijdens mijn ontdekkingsreis ontwikkelde ik mezelf niet alleen als communicatie professional, maar ook als persoon. Vier jaar geleden, nam ik namelijk de beslissing om in mijn tussenjaar het Brabantse platteland te verlaten en te verhuizen naar de grote (en voor mij onbekende) stad Rotterdam. En ik kan je vertellen, ik heb me nog nooit ergens zo thuis gevoeld. In mijn vrije tijd ga ik dan ook graag op ‘ontdekkingstocht’ en fiets ik van koffietentje naar conceptstore naar cocktailbar. Zo heb ik tevens mijn Brabantse nuchterheid goed kunnen combineren met m’n ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit. Winning!

 

Als persoon ben ik vrijwel altijd enthousiast, ontzettend nieuwsgierig en best wel een aanwezige kletskous (iets met licht ADHD’istisch?), maar dat komt vaak goed van pas in PR. En zo vullen de vier strijders elkaar perfect aan en vormen we samen Hun PR. Een ontzettend leuk bureau met een strijders mentaliteit waar je U tegen zegt.

 

Oja en nog een paar leuke fun facts over mezelf:

- Kerst is echt m’n aller aller aller lievelingstijd van het jaar. Ik word dan ook al een aantal weken op Facebook in allerlei ‘Christmas Countdowns’ getagt door mijn vrienden (nog 8 weken joepie!!!).

- Ik hou van koken, boodschappen doen, recepten verzamelen en eigenlijk alles wat met eten te maken heeft. Want food = life.

- Ik heb zoveel verschillende kledingstijlen dat ik niet in een hokje te plaatsen ben. Vind ik zelf dan.


DE STRIJDERS: INTRODUCTIE LAURENS

Hallo! Laurens Janmaat hier. Een 23-jarige communicatie professional en tevens communicatiestudent aan de Hogeschool Rotterdam. Ook ik ben een trots lid van het Pr-bureau Hun PR. Wat ik voor dit bureau beteken. Dat ga ik je nu vertellen.

 

Social media, internal branding, influencers dat zijn de topics waar je mij voor kunt wakker maken. Altijd een woordje klaar en niet bang om de leiding te nemen. Dat zijn toch wel aspecten die mij omschrijven. Daarnaast is humor een van de dingen die mij overal doorheen sleept. Onder het motto  “een dag niet gelachen is een dag niet geleefd” (cliché..). Ook weet ik mijn collega’s scherp te houden door altijd het doel voor ogen te hebben.

 

Naast de communicatie wereld heb ik nog een passie, namelijk badminton. Vanaf mijn vijfde beoefen ik deze sport al en er destijds achter gekomen dat ik er wel aanleg voor heb. Op de baan kun je mij altijd vinden met een fanatieke instelling. Een echte doorzetter. Maar wel altijd ruimte voor een glimlach. FairPlay is een van de dingen waar ik voor sta en ben dan ook niet bang dit uit te dragen.

 

Het fanatieke aspect, het doorzettingsvermogen en de humor weet ik op een juiste manier te combineren in mijn leven. Alhoewel wij een Rotterdams bureau zijn ligt de voorkeur toch bij 020 waar ik zo nu en dan in het stadion te vinden ben. Tot nu toe gaat dit prima samen met mijn andere mannelijke collega.

 

Naast mijn drukke leven maak ik altijd tijd vrij voor mijn familie. Zoals ik van huis uit heb meegekregen, familie staat altijd op nummer één. Met al deze aspecten denk ik zeker dat ik het ik team compleet maak. Want er is niemand zoals ik!


DE STRIJDERS: INTRODUCTIE SUSANNE

 
 Ik ben Susanne, en als 19-jarige communicatie student ben ik ook duidelijk de jongste van het stel. Maar dat ben ik wel gewend, met deze leeftijd in het vierde studiejaar. 
 
Het leven bestaat niet alleen uit school en werk. Sporten is een enorme uitlaatklep voor mij. Doelen stellen en deze behalen geven mij veel voldoening; daar doe ik het voor. Er zijn zelfs tijden dat ik meer tijd doorbreng op school, werk en in de Fit For Free dan thuis, maar ik vind het heerlijk. Zeker als het resultaat te zien is.
 
Of ik een #fitgirl ben? Nee, bij lange na niet. Tegenover het sporten staat dan ook een grote liefde voor eten, drinken en alles er tussenin. Het liefst eet ik elke dag buiten de deur, en in tegenstelling tot veel andere studenten kook ik (bijna) elke dag vers. Ik kan het internet uren achter elkaar afstruinen in de zoektocht naar een lekkere maaltijd die ik zelf kan gaan maken. Diepvriespizza is al zeker een jaar dit huis niet binnengekomen. En drinken? Iedereen die mij kent kan wel beamen dat ik wel van een biertje houd. Of een wijntje. Of een gin-tonic.
 
Binnen Hun PR ben ik vaak de rustige en kalme persoon. Degene die overzicht behoudt, maar ook een creatieve inbreng heeft. Vooral het schrijven van teksten is helemaal mijn ding. Nadat ik het keuzevak “spoken word” heb gevolgd, gegeven door dichter Derek Otte, is er bij mij een kleine liefde voor schrijven en dichten achtergebleven. Dit doe ik dan ook graag op school, maar ook in mijn vrije tijd. Stiekem, diep van binnen, hoop ik dan ook ooit nog een boek te schrijven. Of een dichtbundel. Dromen mag, toch?
 
Over dromen gesproken: ooit maak ik een wereldreis. Niks staat vast, maar het idee is er. Misschien ben ik wel een beetje een dromer. En mijn doel? Om al mijn dromen werkelijkheid te maken. 

DE STRIJDERS: INTRODUCTIE JOOST

 

Hoi ik ben Joost en ik ben een 24-jarige communicatie student en tevens trots lid van Hun PR. Het komende half jaar ga ik lekker een beetje campagnes maken om een verhaaltje achter een organisatie te creëren.

Zoals de scherpe lezer misschien al opviel was dit niet helemaal serieus. Het eerste wat ik over mezelf wil vertellen is dus dat ik wel van een geintje hou en ik plezier tijdens werk en mijn studie ontzettend belangrijk vind. Een goede sfeer hebben binnen een team is naar mijn mening ontzettend belangrijk en ik zet mij hier dus ook fanatiek voor in. Ondanks dat ik dit zo belangrijk vind, weet ik wel van aanpakken. Als echte Rotterdammert sta ik ook achter de quote niet lullen maar poetsen.

Als ik niet aan het zwoegen ben aan een baanbrekende campagne, vind je mij vaak bij een voetbalveld. Voetbal is voor mij een enorme passie en iedere thuiswedstrijd ben ik ook op de tribunes van Woudestein te vinden om mijn ploeg Excelsior naar de overwinning te schreeuwen. Dit weekend is er een interlandbreak wat betekend dat ik naast voetbal ook een keertje wat anders zal moeten doen. Vaak probeer ik dan de horeca onveilig te maken aangezien ik altijd wel in ben voor een hapje en een drankje.

Je zal het niet geloven maar naast Rotterdam zijn er ook nog andere mooie plekken op de wereld. Hiervan probeer ik er zoveel mogelijk te ontdekken en ieder jaar probeer ik ook te zoveel mogelijk te reizen en nieuwe plekken te ontdekken. Toch blijft het beste hieraan altijd weer terugkeren naar de mooiste stad van Nederland!