DE SLAG OM
TRIMBOS INSTITUUT
Roken. Het is iets waar iedereen bekend mee is. Het gebeurt veel om ons heen. Toch wordt het steeds minder normaal in het straatbeeld. Mensen krijgen een afkeer ertegen en er worden verschillende verboden opgelegd wanneer er binnen wordt gerookt. Het is een geschil dat al jaren aan de gang is. Roken is slecht voor de gezondheid, tast de huid aan, laten de tanden geel kleuren en je gaat er zelfs eerder dood van. Daarnaast is roken niet alleen schadelijk voor jezelf maar ook voor de omgeving.
Er zijn organisaties die hier iets aan willen doen. Kennis overdragen om de geestelijke gezondheid te verbeteren. Dat is wat het Trimbos-instituut doet. Zij laten door middel van colleges, lezingen enz. de luisteraar beseffen wat het gebruik van tabak, alcohol en drugs kan doen met je lichaam. Het Trimbos-instituut kampt al een aantal jaar met een probleem. Het gedrag veranderen van de meeste doelgroepen gaat de goede kant op. Maar met een doelgroep hebben ze aardig wat problemen. De vraag aan ons is dus om te kijken of wij met een effectief concept deze doelgroep kunnen bereiken en daadwerkelijk het gedrag kunnen veranderen.
De doelgroep waar wij mee aan de slag mochten was de doelgroep 18 t/m 25 jaar. Deze doelgroep staat er om bekend lastig beïnvloedbaar te zijn. Toch gaan wij geen uitdaging uit de weg en pakken dit natuurlijk met beide handen aan. We begonnen met een onderzoek waarbij we een aantal vragen opstelde en voorlegde bij de doelgroep. Op deze manier kwamen wij achter een aantal cruciale aspecten voor ons concept. Met de uitkomsten van dit onderzoeken zijn wij verder gaan denken. Door uitkomsten van het onderzoek wilde wij ons gaan focussen op de HBO studenten tussen de 18 en de 25 jaar. Het idee hierbij was dat deze doelgroep het beste bij het concept zou passen om het daadwerkelijk te laten slagen.
Het concept was als volgt: ‘’Een programma op hogescholen waar je spaarpunten kan verdienen voor elke week dat je bent gestopt met roken. Met het programma wordt ingespeeld om de sociale omgeving rookvrij te maken en laagdrempelig professionele hulp bieden. Beloningen kunnen gekocht worden met de gespaarde punten.
Met dit concept stapten we naar Trimbos. Met de feedback die wij kregen tijdens de pitch konden we echt iets. Dit keer jammer genoeg geen top 3 voor Hun PR. Wel hebben wij in deze strijd niet opgegeven en zijn we dicht bij ons eigen idee gebleven. Op deze manier kunnen we toch trots zijn met wat we neer hebben gezet.
Tip van Hun: ‘’Als je wil stoppen met roken.. Doe het dan gewoon en ga de strijd met jezelf aan! Blijf geloven dat je het kunt en de uitkomsten zullen je nog verassen!’’
LET'S MEET AT MY PLACE
Toen wij deze opdracht kregen leek het eindproduct nog zo ver weg. Maar nu wij terugkijken, ongeveer een week na de deadline, is het zo enorm snel gegaan. Deze opdracht, die wij van Let’s Meet At My Place hebben gekregen, heeft ons creatieve vermogen en film- en bewerkingskills op de proef gesteld. Wij nemen jullie graag mee in onze strijd voor een inspirerende short film.
Een aantal weken geleden hebben wij jullie al voorgesteld aan Let’s Meet (At My Place, maar dit kunnen jullie waarschijnlijk nu ook wel invullen). De enorm huiselijke sfeer en tegelijkertijd ambitieuze en werklustige gedachte achter het bedrijf zijn een interessante combinatie. Deze punten zijn dan uiteindelijk ook de gedachte geweest achter de uitvoering van de opdracht.
De short-film die wij hebben gemaakt moest vanuit de minor aan een aantal eisen voeldoen, waarvan de belangrijkste was dat het een verhaal moest vertellen. Je verwacht het niet, bij een minor die ‘PR, creating stories’ heet. Maar echt, de leidraad van de film moest een verhaal zijn. Nu was dit voor ons als fantasierijke strijders niet het probleem. Hoe wij dit verhaal in beeld gingen brengen was echter wél een vraag die ons meerdere weken bezig heeft gehouden.
Het begon al bij de eertste stap van de opdracht: het productieplan. Wij, als groentjes in de film- en productiewereld met een achtergrond in de communicatie, konden ons hier vrij weinig bij voorstellen. Dit uitte zich later in het proces ook wel; onze mooie plannen liepen lichtelijk in de soep. Hoe, vraag je?
Nummer één, een kleine miscalculatie in de tijd. Eind december klinkt nog héél ver weg als je in begin september de opdracht krijgt. Dit blijkt in de praktijk wel mee te vallen.
Nummer twee, gebrek aan ervaring. Camera aan, stukje filmen, en klaar, toch? Nee. Not even close.
Nummer drie, de leukste ideeën komen op de lastigste momenten. Een paar dagen voor de afgesproken filmdatum, bijvoorbeeld. Wanneer je er achter komt dat je op korte termijn een ‘acteur’ nodig hebt. En het storyboard opnieuw gemaakt moet worden.
Nummer vier, who knew dat je voor een film van drie minuten al snel een paar uur aan het filmen bent?
Gelukkig bleken deze problemen niet onoverkomelijk. Nu wij het eindproduct in handen hebben kunnen wij hier trots op zijn. Wij vertellen het verhaal dat wij over wilden brengen, niet in woorden maar met beelden. Iets anders dan hoe ieder ander het waarschijnlijk aangepakt zou hebben, maar wij zijn nu eenmaal wat eigenwijs.
Helaas kunnen wij de beelden hier niet vrijgeven, maar bij interesse naar de film zijn wij altijd te bereiken om onder het genot van een bakje popcorn de film eens te bekijken. Sit back, relax, en enjoy deze drie minuten.
ANTES
De zorg. Een lastig punt op de politieke agenda. Steeds meer wordt er op de zorg bezuinigd. Hierdoor zijn er minder mensen in dienst. Dit betekent dus langere werkdagen voor de mensen die hun baan mochten houden. Daarnaast betekent dit enorme wachtrijen voor de mensen die kampen met psychiatrische problemen. Een strijd die al een aantal jaar duurt. Naast deze strijd is er in de jaren een zorgakkoord opgesteld door de GGZ. De organisaties die zich hier aan moeten houden zijn het zat en zoeken naar andere wegen om de problemen op te lossen. Een van deze organisaties heeft uitgereikt naar ons. Deze organisatie heet ‘’Antes’’. Een zorginstelling die gespecialiseerd is op het gebied van geestelijke gezondheidszorg. Aan ons de taak om deze zorginstelling te helpen door middel van een lobby.
Een lobby. Een onderwerp dat iedereen wel kent. Maar voor ons de eerste keer dat we het daadwerkelijk toe mogen passen. Als snel kwamen we erachter dat hier veel bij komt kijken. Om te beginnen moesten we een aantal keuzes maken. Deze keuzes zouden ons verder helpen om een goed concept neer te zetten in samenwerking met de juiste lobby. Na een aantal theorie- en gastcolleges van mensen uit de praktijk konden we verder met het opbouwen van een sterke lobby voor Antes.
Lobbyen heeft grotendeels te maken met de politieke agenda. Daarom kregen wij de kans om eens een kijkje te nemen in de tweede kamer. Hier gingen wij in gesprek met een kamerlid van de CDA om achter een aantal aspecten te komen. Met deze informatie konden wij de puntjes op de i zetten en de lobby in samenwerking met het concept afronden. Op naar de pitch. Samen met onze collega’s legden we onze lobby en het aansluitende concept voor aan Antes. Dit viel goed in de smaak. Wij werden door de directieleden van Antes namelijk als de nummer twee verkozen in deze strijd. Natuurlijk voor ons een hele prestatie. Daarnaast kwamen wij tot de conclusie dat het verwerken van onze kernwaarden in de concepten toch helpt. Blijf altijd dicht bij jezelf en transparant is dan ook ons advies!
BLAUW BLOED
Het koninklijk huis. Wie kent ze niet? Ze worden op de voet gevolgd. Dit door vele media maar ook door een programma wat er speciaal voor in de wereld is gekomen. Namelijk Blauw Bloed. Een programma dat alle ins en outs toont als het gaat om het koninklijk huis. Een hele andere opdrachtgever dan we gewend zijn. Toch klopten de makers van dit programma bij ons aan. Ze kampten namelijk met een verkeerd imago onder de jongeren. Aan ons de taak om tijdens een pressure cooker een leuk concept te ontwikkelen en hier verandering in te brengen.
Met deze gedachte gingen wij op onderzoek uit. Hoe komt het nou dat Blauw Bloed kampt met dit ouderwetse imago. Waarom kijken er zo weinig jongeren naar? Na wat deskresearch zijn wij in gesprek gegaan met de doelgroep. Dit met maar één doel. Erachter komen hoe het nou echt zit met het imago van het Koninklijk Huis en daarbij het programma Blauw Bloed. Er kwamen verrassende uitkomsten uit deze gesprekken.
Nu was het aan ons wat wij met deze informatie gingen doen. Om tot een juist concept te komen voor het probleem van Blauw Bloed gingen we met deze informatie aan de slag. Na een lange brainstormsessie hadden we een aantal ideeën die Blauw Bloed zou kunnen helpen met hun geschil. Om een van deze ideeën te kiezen keken we naar het idee dat het beste bij onze kernwaarden aansloot. Omdat we veel concepten hadden, was het lastig de juiste te kiezen. Na wat stemrondes kwamen we toch tot voor ons en Blauw Bloed de beste keuze. Wel kwamen we er gaande weg erachter dat het lastiger was dan we dachten om met een goed concept te komen voor deze opdrachtgever. Strijders dat wij zijn vochten we ons erdoorheen en hebben een goede pitch neergezet.
Nadat onze concurrenten waren geweest vond de uitslag plaats. Dit keer geen top 3, maar 3 winnaars die met het concept in de uitzending mochten komen. En jawel, Hun PR was een van de winnaars van die dag. Wat een eer! Het concept om de jongeren een eigen show te geven onder de naam van Jong Blauw Bloed viel in de smaak. Dit samen met de manier waarop wij ons verhaal verkochten. Samen met PeerPR en GrlPwR mochten wij ons concept kort presenteren voor de camera. Voor het bureau natuurlijk een gave ervaring! Betere earned media kun je niet hebben. Voor ons een mooie overwinning tijdens deze slag.
SPACES
Flexwerken. Een echt begrip geworden in de businesswereld en dus ook in Rotterdam. Toch blijkt uit onderzoek dat het lastig is om de Rotterdammer naar een flexwerkplek toe te krijgen. Vooral als ze hiervoor een x bedrag moeten betalen. Een van de bedrijven die ruimtes aanbiedt om te werken en kampt met dit probleem is Spaces. Aan ons de taak om hier de juiste oplossing voor te vinden.
Spaces is een bedrijf dat kantoorruimtes op maat aanbiedt. Dit met de gedachte om nieuwe mensen te ontmoeten zonder het pand te verlaten. Zo veel mogelijk verschillende bedrijven op één plek heeft uitgewezen tot leuke samenwerkingen. Toch is dit niet genoeg voor Spaces. Zij willen ondervinden namelijk dat de Rotterdammer maar moeilijk over te halen is om bij hen te komen werken.
Na wat desk- en fieldresearch zijn wij erachter gekomen dat de Rotterdammer inderdaad wat eisen stelt aan een juiste werkomgeving. Toch waren er kansen. En wij wilden de strijd aangaan en deze kansen aangrijpen om er het beste uit te halen. Dit met een concept waar eigenlijk geen van onze concurrenten aan had gedacht.
Onze focus ging uit naar de connecties. Connecties die je kunt maken tijdens het flexwerken of het huren van een kantoorruimte bij Spaces. Met dit in ons achterhoofd ontwerpen wij een nieuw platform op de bestaande website. Het platform is te vergelijken met LinkedIn maar dan alleen voor Spaces. Als je namelijk ingelogd op de website van Spaces kun je met dit platform precies zien wie er op dat moment aanwezig was in het gebouw. Daarnaast is er ruimte om op het platform met elkaar te chatten en gegevens en kennis uit te wisselen. Een unieke en snelle manier om met elkaar in contact te komen. Door dicht bij een onze kernwaarden te blijven namelijk ‘’transparantie’’, laten wij Spaces zien dat transparant zijn zo grote voordelen met zich meebrengt. Dit niet alleen voor Spaces zelf maar ook voor hun klanten/bezoekers.
Toch hebben wij deze strijd verloren van onze concurrenten. Spaces koos voor een ander concept. Wel namen ze het platform mee om in de toekomst nog eens naar te kijken. En zo een mooie afsluiting van onze strijd om a lot of Spaces.
LET'S MEET AT MY PLACE
HunPR is een feit. Dat is wel duidelijk. We zijn klaar om de strijd aan te gaan met onze opdrachtgevers om het beste in hen naar boven te halen en hun verhalen het juiste podium te geven. Onze eerste opdracht als jong en strijdlustig PR bureau is om aan de slag te gaan met toffe apparatuur en visual storytelling. Yes, we gaan een short film maken. Aansprekende verhalen en mooie beelden. We’re on it!
Dit doen we alleen niet voor onszelf, maar voor Let’s Meet At My Place. Dit Rotterdamse bedrijf biedt bijzondere ruimtes op locaties die bruisen van de creatieve energie. Vergaderlocaties die uitnodigen om comfortabel uit je comfortzone te stappen en je te laten inspireren. Want dat is waar de zakelijke markt behoefte aan heeft. Dat ondervond oprichtster Wendy Ethard, die voorheen als recruiter bij verschillende bedrijven werkte. Vanuit die gedachte is twee jaar geleden Let’s Meet At My Place ontstaan.
“Samen zorgen we ervoor dat iedereen zich thuis voelt. Not at the office, not at home, but ‘in between’. Let’s Meet At My Place.
Niet alleen een inspirerend bedrijf, maar ook een aansprekend verhaal. Dat verhaal gaan wij het juiste podium geven door middel van visual storytelling. De strijd begint!
Maak jouw eigen website met JouwWeb